Naar hoofdinhoud
Wiki

Welke acties voor accepteren zaak (st2)?

Welke acties worden uitgevoerd voor accepteren zaak (st2)?

Een zaak via postintake wordt veelal door een medewerker van DIV of KCC gekoppeld aan een voorlopig zaaktype, waarmee de zaak status 1 bereikt.
Een aanvraag via een webformulier leidt automatisch tot een zaak in status 1 van het zaaktype dat aan het webformulier is gekoppeld.
Interne zaken geïnitieerd door een webformulier leiden ook automatisch tot een zaak in status 1 van het zaaktype dat aan het webformulier is gekoppeld.
Interne zaken die een deel-/vervolgzaak zijn, starten mogelijk direct in een hogere status.

Afhankelijk van procesafspraken worden zaken in status 1 beoordeeld, geaccepteerd, toegewezen, direct in behandeling genomen, gewijzigd van zaaktype, geweigerd of afgebroken. 

Ontvangen 
Bij status 1 wordt standaard een schermtip getoond over de ontvankelijkheid welke via de X rechtsboven in de schermtip, met blauwe achtergrond, uitgezet kan worden. Via het rechter menu kan de schermtip die is uitgezet weer aangezet worden.
Het is ook mogelijk dat de inrichter van het zaaktype een eigen toelichting per statustype van een zaaktype vast legt.

Accepteren

Status 2 kan als verplichte status zijn aangemerkt, het is dan niet mogelijk direct naar status 3 te gaan. Ook wordt de zaak aan de behandelaar toegewezen, die zal de zaak onder andere eerst controleren op volledigheid(zoals in de schermtip getoond wordt, voordat de zaak in status 3 wordt gezet. Dit is bijvoorbeeld het geval bij bezwaarschriften, hierbij is de doorlooptijd niet vooraf te bepalen, omdat deze bijvoorbeeld afhankelijk is van de datum waarop een besluit is genomen. Door de instelling 'Doorlooptijd per zaak te bepalen' in het zaaktype op 'ja' te zetten maak je het mogelijk om per zaak een doorlooptijd te bepalen. Dit heeft tot gevolg dat de behandelaar bij het zetten van status 2 verplicht is een datum in te vullen waarmee de uiteindelijke afhandeldatum kan worden bepaald.

Bovendien is het mogelijk dat je eerst bepaalde vragen (checklist) moet beantwoorden, kenmerken vullen, objecten moet koppelen of verplichte documenten moet plaatsen in het zaakdossier voordat je de betreffende status kunt activeren.

Bij elke statusovergang is het mogelijk een status-notitietekst vast te leggen (indien bij zaaktype aangegeven). Ook is het mogelijk achteraf deze statustekst aan te passen met het mutatie potloodje vanuit het zaak beheerscherm vergelijkbaar met de aandachtspunten (Opus 9).

Indien bij het inrichten van het zaaktype voorzieningen zijn getroffen kan bij wijzigen status gevraagd worden een deelzaak op te starten. Deze (hoofdzaak) start dan een deelzaak van een vooraf bepaald type. Veelal mag je de deelzaak ook direct toewijzen aan de behandelaar van de deelzaak.

Na het accepteren van de statuswijziging kom je terecht in het zaakbeheerscherm.
Indien een deelzaak is aangemaakt is de zaakregel van deze zaak zichtbaar in de hoofdzaak 

Om snel de volgende zaak toe te wijzen klik je zaakregelrondje Zaken(selectie vanaf deze zaak) of in het kruimelpad op de zaaktypenaam.

Het is ook mogelijk door te klikken op de in de zaakregel zodat de zaak in status 2 gezet kan worden.

Terug naar uitleg Dirigentje