Naar hoofdinhoud
Wiki

Hoe is het zaakbeheerscherm ingedeeld?

Hoe is het behandelen zaak scherm ingedeeld?

Behandelen zaak is het meest uitgebreide scherm in Mozard. Het scherm heeft naast vaste onderdelen ook onderdelen die als tabblad-item geopend kunnen worden. Hiermee wordt het geheel aanmerkelijk overzichtelijker. Hieronder wordt de werking van de verschillende onderdelen van het zaak behandelscherm uitgelegd:

*) items met een sterretje worden hieronder getoond.

Kruimelpad

Direct onder deze bovenbalk zie je links het zogenaamde kruimelpad.
Met het kruimelpad wordt exact aangegeven in welke laag van Mozard je je bevindt en hoe je weer een niveau (of meerdere niveau's) terug kan gaan.

Op dit niveau zie je, van rechts naar links, het huidige zaaknummer; het zaaktype waar deze zaak toe behoort , met link naar de zaakbak en het zaaktypen overzicht met een link naar het overzicht.

Indien de actieve zaak een deelzaak betreft worden er zes kruimels getoond:

  • Zaaktypen - met een verwijzing naar een scherm met zaaktypen,
  • Zaakbak - met een verwijzing naar de actieve zaakbakselectie, zoals dat gebeurt als je op de ‘Z’ van de kleurenbalk klikt.
    De betreffende zaak verschijnt dan bovenaan de zaakbak,
  • Zaaktype x - met een verwijzing naar de actieve selectie welke wordt aangevuld met die van zaaktype x (het hoofdzaaktype),
  • Zaak x - met een verwijzing naar de hoofdzaak,
  • Zaaktype y - met een verwijzing naar de actieve selectie welke wordt aangevuld met die van zaaktype y (het deelzaaktype),
  • Zaak y - deelzaak zonder verwijzing.

 

De eenmalige knoppen 'Altijd onderaan' en 'Altijd bovenaan'
Indien in de profiel instellingen nog niet eerder is ingesteld waar het Wat-te-doen blok of fase-indeling moet worden getoond worden links van de muziekspeler knoppen de knoppen 'Altijd onderaan' en 'Altijd bovenaan' getoond. Als de keuze eenmaal is gemaakt worden de knoppen niet meer getoond en kan de optie alleen nog gewijzigd worden via de profiel instellingen.

De muziekspeler knoppen

  • Stop  
    Gebruik de muziekspeler stop-knop om de zaak direct af te breken met een bijzonder resultaat. De R in de kleurenbalk heeft dezelfde werking.
  • Pauze  
    Gebruik de muziekspeler pauze-knop om naar het scherm te gaan waar je de zaak kan opschorten
  • Play  
    Indien de zaak is opgeschort zal de Pause-knop veranderen in een "Play-knop om weer verder te gaan met het behandelen van de zaak. De rechter O in de kleurenbalk heeft dezelfde werking.
  • Vooruit  
    Gebruik de muziekspeler vooruit-knop voor het wijzigen van de status van de zaak naar de volgende status. De S in de kleurenbalk heeft dezelfde werking.
  • Snel vooruit
    Gebruik de muziekspeler snel-vooruit-knop voor het wijzigen van de status van de zaak in status 1 direct naar status 3 in behandeling nemen. Het rondje statusnummer heeft dezelfde werking.
    *) Indien je geen rechten hebt voor een bepaalde actie, zijn de verwijzingen niet zichtbaar of is de tekst in de knop voorzien van een afwijkende kleur.

Zaakregel

Aan de linkerkant wordt, zoals bij de eenvoudige zaakregel in Mijn Zaken, een grijs koffertje getoond. Bij de inrichting van het zaaktype kan voor een ander icoontje gekozen worden. Met een klik op het icoontje met een rode of oranje stip wordt een uitklapmenu geopend met 1 of meerdere signaleringen. Dit zijn de signaleringen met betrekking tot ongelezen document(en)/kenmerk(en), herinnering, opschorting, doorlooptijd, status, deelzaken en toewijzing.

De Zaaknaam staat in de 2e kolom; met zaak nummer en naam van de zaak (waar nodig verdeelt over 2 regels). Daaronder wordt de , de zaaktypenaam, de naam behandelaar en bij afgehandelde zaak het resultaattype en de afhandeldatum getoond.
In de 3e kolom wordt de instelbare kleurenbalk met zaakregelrondjes  getoond.

×

De startdatum bij agenderingszaak (te starten in de toekomst met eerdere aanmaakdatum) heeft als tijdstip 00:00.

De 4 vaste rondjes geven de behandelaar, de status, de sorteerprioriteit en de doorlooptijd weer.
Van de vier vaste rondjes hebben ook een pop-over verwijzing:

  •  met een enkele klik op het rondje van de behandelaar wordt een uitklapvenster geopend met als kop de naam van de behandelaar, onder een streep het telefoonnummer, het organisatieonderdeel, de functie en het e-mailadres en onderaan wordt de verwijzing naar de telefoongids getoond. Voor de toewijzing van de zaak wordt de afkorting van de zaakeigenaar (afdeling) getoond. Bij een historisch functieverband zie je in de mouse-over van het medewerker rondje de naam van de medewerker gevolgd door (historisch),
  • via een klik op het rondje statusnummer ga je naar de volgende status,
  •  met een klik op het rondje prioriteit kan de prioriteit van de zaak in de huidige status bepaald worden. De zaak met de hoogste prioriteit(1) staat bovenaan. Wanneer de sorteerprioriteit van de zaken wordt weergegeven, vindt de sortering van de zaken plaats op basis van de prioritering binnen een status,
  • de doorlooptijd geeft aan in het groen met een + teken het aantal resterende dagen doorlooptijd. De laatste paar dagen voor einde doorlooptijd wordt de kleur oranje. Wordt het getal positief (dus vanaf 1)dan is er sprake van overschrijding van de doorlooptijd. In het uitklapmenu van doorlooptijd wordt de volgende tekst getoond: 'Er zijn xxx dagen verstreken sinds dd-mm-yyyy. De zaak dient binnen xxx dagen afgehandeld te zijn, uiterlijk op dd-mm-yyyy.' Bij overschrijding luidt de laatste regel 'De zaak had xxx dagen geleden afgehandeld moeten zijn, uiterlijk op dd-mm-yyyy'.
    Indien doorlooptijd per status is ingesteld wordt dit ook getoond. (Zie ook: Wat gebeurt er met de doorlooptijden bij wijzigen zaaktype? )

Niet gestarte zaak

Een geagendeerde of nog niet gestarte zaak heeft enkel een zaakregel met onder de zaakregel de melding:

"Zaak nog niet gestart
Deze zaak zal pas op dd maand yyyy worden gestart"

Er wordt wel een dirigentje getoond maar deze heeft een beperkt aantal opties.
(Wijzig startdatum, Wijs zaak toe, Wijzig kenmerken, Wijzig aandachtspunten, Breek zaak af, Wijzig zaaktype, Voeg herinnering toe, Aanvraag, Maak submap aan)

Bij een niet gestarte zaak wordt de statusmail (status 1) pas verstuurd op de dag dat de zaak wordt gestart.
Het mailbericht wordt al wel aangemaakt maar wordt in een wachtrij geplaatst. Op deze wijze is door de functioneel beheerder deze geplande mail te controleren in de mail wachtrij van het statuspanel. 

<span class="mf mf-exclamation-circle " aria-hidden="true"></span> Aandachtspunten en notitieteksten

Indien er een aandachtspunt (algemeen kenmerk) is aangemaakt wordt deze boven de zaakregel getoond.
Indien er geen aandachtpunt is aangemaakt kan dit, via het blok kenmerken onderaan, via aandachtspunten met het potloodje .
Ook de notitieteksten aangemaakt bij aanmaken deel-/vervolgzaak, wijziging status en de reden van een actieve opschorting worden in dit blok getoond.

Indien de actieve gebruiker behandelrechten heeft wordt rechts van de aandachtspunten een potloodje getoond waarmee de aandachtspunten kunnen worden aangepast. Bij notitietekst wordt alleen het getoond indien de actieve gebruiker deze tekst, via een hierboven beschreven actie, zelf heeft 'aangemaakt'.

Als laatste onderdeel van de zaakregel wordt het uitklapmenu   getoond met de volgende opties:

  • Dirigentje bij deze zaak
  • wijzigen kenmerken
  •   (terug naar) Selectie vanaf deze zaak
  • Kopieer zoeksleutel zaak
  • Kopieer url zaak
  • Kopieer naam zaak

Overzicht vragen

Hoe is het behandelen zaak scherm ingedeeld?