Status en doorlooptijd van een zaak
Status en doorlooptijd zaak
Status
De statusinformatie toont altijd het aantal statussen van de zaak met de benamingen van de statussen. De achtergrond van actieve status heeft altijd een afwijkende kleur zodat duidelijk zichtbaar is welke status actief is.
Na het zetten van een status wordt de datum en de naam van diegene die de status gezet heeft gevuld.
Wanneer het mogelijk is een status over te slaan wordt er NVT (niet van toepassing) achter de statusnaam gezet, zodat duidelijk is dat de status is overgeslagen.
Als een andere behandelaar een status verzet, wordt deze niet automatisch de behandelaar van de zaak. Het wijzigen van de behandelaar van de zaak (zaakeigenaar) kan door de zaak toe te wijzen aan die behandelaar. Tevens wijzigt de behandelaar van de zaak wanneer een medewerker de status van een nog niet toegewezen zaak (in status 1) wijzigt.
Doorlooptijd
Na de status informatie wordt de doorlooptijd informatie in kalenderdagen getoond. Vervolgens wordt het aantal verstreken dagen en de uiterlijke afhandel datum getoond.
Als er sprake is van opschorting of verlenging dan heeft dit invloed op de doorlooptijd. Dit zal hier ook getoond worden. Zo staat er bij een opschorting wanneer de zaak is opgeschort en in het geval van een verlenging staat hier waarom de zaak is verlengd en met hoeveel dagen de zaak is verlengd.
De startdatum van een zaak is altijd de dag waarop het poststuk of webformulier als zaak is binnengekomen bij de organisatie. Bij het post kanaal kan deze datum afwijken van de inboekdatum bij status 1.
Doorlooptijd per zaak te bepalen
Bij sommige zaken, bijvoorbeeld bezwaarschriften, is de doorlooptijd niet vooraf te bepalen, omdat deze bijvoorbeeld afhankelijk is van de datum waarop een besluit is genomen. Door deze instelling bij het zaaktype op 'ja' te zetten maak je het mogelijk om per zaak een doorlooptijd te bepalen. Dit heeft tot gevolg dat de behandelaar bij het zetten van status 2 verplicht is een datum in te vullen waarmee de uiteindelijke afhandeldatum kan worden bepaald. LET OP: al de gewenste doorlooptijd NIET is ingevuld, is het niet mogelijk om de zaak op te schorten of te verlengen.
Indien er sprake is van een agenderingszaak(dit is een zaak die start in de toekomst als deel-/vervolgzaak of als webformulier intern) blijft de doorlooptijd de waarde 0 houden totdat de zaak gestart is. Er vindt dus ook geen herberekening van de doorlooptijd plaats via de ochtendrun bij een nog niet gestarte zaak. In de zaak wordt bij doorlooptijd vermeld hoeveel dagen er resteren vanaf de startdatum.
Bij het starten van een agenderingszaak is het dus mogelijk om de startdatum ver in de toekomst vast te leggen.
De startdatum van een agenderingszaak kan door de behandelaar aangepast worden via de knop 'Wijzig startdatum' als de zaak nog niet is gestart.