Hoe is het overzicht samengesteld?
Hoe is het zaakbak overzicht samengesteld?
in scherm0809 wordt direct onder de bovenbalk en rechts naast het hoofdmenu de pagina 'Zoeken in zaken' (voorheen Zaakbak alle zaken) getoond met linksboven het kruimelpad met een uitklapmenu voor de verticale weergave van het kruimelpad.
Met het kruimelpad wordt exact aangegeven in welke laag van Mozard je je bevindt en hoe je weer één niveau (of meerdere niveaus) terug kan gaan.
Op het huidige niveau zie je, van links naar rechts, 'Zaaktypen > Selectie > selectie nummer.
Indien de selectie niet actueel is wordt de knop ' Ververs' getoond om de selectie weer actueel te maken. indien een niet actuele selectie wordt opgeroepen wordt een melding getoond 'Dit zijn de resultaten van [datum met tijdstip]. Klik voor de actuele resultaten op de knop 'Ververs'.
Als er een nog niet eerder geopende Excel export klaar staat wordt onderstaande melding getoond:
'De resultaten van deze selectie van vandaag 14:41 zijn geëxporteerd naar Excel. Klik hier om deze Excel te openen.'
Vervolgens wordt de 'selectieregel ' getoond met links het filter icoontje , de laatst gebruikte selectie en vervolgens een potloodje om de selectie te kunnen wijzigen. Uiterst rechts wordt het uitklapmenu met de volgende opties getoond:
- Wijzig selectie - heeft dezelfde functie als klikken selectieregel, ,
- Overzicht selecties - toont de door jouw aangemaakte selecties,
- Voorkeur selecties - de door jouw toegevoegde selecties aan het uitklapmenu,
- Wijzig naam van deze selectie,
- Voeg selectie toe aan uitklapmenu - alleen zichtbaar deze selectie geen voorkeurselectie is,
- Bewaar deze selectie - alleen zichtbaar als deze selectie niet eerder is bewaard,
- Verwijder selectie uit uitklapmenu - alleen zichtbaar deze selectie een voorkeurselectie is,
- Maak email groep van deze selectie,
- span class="mf mf-bell mf-fw " aria-hidden="true"></span> Maak vergeet-me-nietje van deze selectie.
zaakselectie kaartlocatie en grafieken
Kaartlocatie
Wanneer een selectie wordt gemaakt van één of meerdere zaaktypen, en bij minstens één van deze zaaktypen is geconfigureerd dat een kaartlocatie gekoppeld kan worden, wordt het overzicht van zaken voorafgegaan door een overzichtskaart. Op deze kaart worden de verschillende kaartlocaties weergegeven die zijn vastgelegd bij de zaken van de getoonde selectie, waarbij de kleuren van de kaartpunten worden bepaald door wat is vastgelegd bij de configuratie van het zaaktype van de betreffende zaak.
Net als de zaken druppelen kaartlocaties binnen de zaakselectie wordt opgebouwd; indien je eerst naar beneden moet scrollen om een bepaalde zaak te zien, kan het zijn dat ook de kaartlocatie van die zaak pas na het scrollen te zien is op de kaart.
Aantallen en grafieken
Bij een selectie zaken verschijnt in het uitklapmenu op verschillende selectieregels de optie ‘Voeg sorteeroptie plus grafiek toe’.
Indien bij één of meerdere regels deze optie is geselecteerd, verschijnt boven de selectieresultaten een blok met links in de kop het totaal aantal zaken, welke als volgt wordt getoond, 'Zaken [XXX]. Rechts wordt een uitklapmenu met de optie 'Meer grafieken' getoond indien er 1 of meerdere grafieken zijn verborgen. Met de schuifregelaar kunnen verborgen grafieken weer zichtbaar gemaakt worden.
Daaronder wordt een Vue-schermonderdeel getoond in een lichte achtergrondtint met in de kop links [NAAM SELECTIEREGEL]. Rechtsboven in de kop van elke widget of grafiek worden 2 icoontjes getoond:
- maxi-/minimaliseren – het blok wordt als groot venster getoond en kan weer worden verkleind;
- X verbergen – de widget of grafiek wordt niet niet meer in het Vue-schermonderdeel getoond maar is verborgen.
!Let op: met verbergen van een grafiek of widget wordt niets verwijderd, via selecties zaken kunnen grafieken verwijderd worden.
Onder de kop wordt een grafiek getoond, bij een grafiek is er altijd sprake van een staafdiagram. De de waarde van van de selectieoptie wordt als naam onder de staaf getoond op de x-as en de verdeling van de aantallen op de y-as.
De gebruiker kan de volgorde en de positie van een widget of grafiek wijzigen door vanuit de kop het blok te slepen naar een andere positie. Het formaat kan gewijzigd worden door vanuit de rechter benedenhoek via het te slepen.
Indien er meerdere blokken met staafdiagrammen zijn worden deze zo mogelijk naast elkaar getoond.
Rechtsonder in het blok wordt 'Gesorteerd op' zaaktype + status + prioriteit getoond. Met een klik op sortering kies je een andere sortering op- of aflopend.
Indien er in een selectie geen grafiek aanwezig is maar wel een sorteeroptie aan staat, dan wordt het grafiekblok wel getoond maar zonder grafiek. Links in de kop wordt de telling ‘Aantal zaken’ getoond en rechts de sorteeroptie ‘Gesorteerd op’.
Samenstelling Zaakregel
Boven de eerste zaakregel van een zaaktype wordt als kop de zaaktypenaam weergegeven.
Aan de linkerkant van de zaakregel wordt standaard een grijs koffertje icoontje getoond. Bij de zaaktype inrichting kan voor een ander icoontje gekozen worden. Het koffer icoontje kan ook een rode of oranje stip bevatten. In dat geval kan met een klik op het koffertje een uitklapmenu geopend worden met 1 of meerdere signaleringen. Dit zijn de signaleringen met betrekking tot ongelezen document(en)/kenmerk(en), herinnering, opschorting, doorlooptijd, status, deelzaken en toewijzing.
Zaaknaam staat in de 2e kolom; met zaak nummer en naam van de zaak voorzien van een link of snelkoppeling naar het zaakbeheer scherm voor het behandelen of afhandelen van de zaak. Deze is over maximaal over 2 regels verdeeld. De onderste regel toont de startdatum zaak, het zaaktype, de naam behandelaar en eventueel het afhandel resultaat met datum. Bij een klik op een rood of oranje item in het uitklapmenu wordt het desbetreffende scherm geopend net als bij een klik op een rood of oranje zaakregel rondje. Via het profiel kunnen ook nog bepaalde opties ten aanzien van de zaakregel aan of uit gezet worden via de schakelaars.
In de 3e kolom wordt de instelbare kleurenbalk met zaakregelrondjes getoond. De items in deze zogenaamde kleurenbalk hebben een bepaalde functie en kunnen qua kleur veranderen. Of en wanneer de instelbare zaaktegelrondjes getoond worden kun je instellen via het Dirigentje met de optie 'Wijzig rondjes zaakregel'.
De 4 vaste rondjes rechts werden voorheen de kleine kleurenbalk genoemd. Deze 4 vaste rondjes geven de behandelaar, status, sorteerprioriteit en de doorlooptijd weer met een pop-over verwijzing:
- Met een enkele klik op het rondje van de behandelaar wordt een uitklapvenster geopend met als kop de naam van de behandelaar, onder een streep het telefoonnummer, het organisatieonderdeel, de functie en het e-mailadres en onderaan wordt de verwijzing naar de telefoongids getoond. Voor de acceptatie/toewijzing van de zaak wordt de afkorting van de zaakeigenaar (afdeling) getoond, In het medewerkerrondje van een historisch functieverband wordt bij de mouse-over ook de naam van de medewerker getoond, gevolgd door ‘(historisch)’.
- Met het rondje statusnummer ga je naar de volgende status.
- Met een klik op het rondje prioriteit kan de prioriteit van de zaak in de huidige status bepaald worden. De zaak met de hoogste prioriteit(1) staat bovenaan. Wanneer de sorteerprioriteit van de zaken wordt weergegeven, vindt de sortering van de zaken plaats op basis van de prioritering binnen een status,
- De doorlooptijd geeft aan in het groen met een + teken het aantal resterende dagen doorlooptijd. De laatste paar dagen voor einde doorlooptijd wordt de kleur oranje. Wordt het getal positief (dus vanaf 1) dan is er sprake van overschrijding van de doorlooptijd. In het uitklapmenu van doorlooptijd wordt de volgende tekst getoond: 'Er zijn xxx dagen verstreken sinds dd-mm-yyyy. De zaak dient binnen xxx dagen afgehandeld te zijn, uiterlijk op dd-mm-yyyy.' Bij overschrijding luidt de laatste regel 'De zaak had xxx dagen geleden afgehandeld moeten zijn, uiterlijk op dd-mm-yyyy'.
- Indien doorlooptijd per status is ingesteld wordt dit ook getoond. Bovendien wordt een aparte signalering getoond m.b.t. algehele doorlooptijd als deze is overschreden.
(zie ook: Wat gebeurt er met de doorlooptijden bij wijzigen zaaktype? )
Uitklapmenu zaakregel
Als laatste onderdeel van de zaaktegel wordt uiterst rechts het 'uitklapmenu zaak' getoond met de opties:
- aandachtspunten bij zaak,
- Acties bij zaak (dirigentje),
- Wijzig kenmerken,
- Zaakdossier,
- Zaken (selectie vanaf deze zaak),
- Kopieer naam zaak.
Dirigentje met verwijzingen
Via het zwevende 'Dirigentje' rechts onder in het scherm wordt 'Acties bij zoeken in zaken' gestart .
In het pop-up actievenster kan met de X uiterst rechtsboven of de Escape toets kan het actievenster gesloten worden. Het venster is als volgt ingedeeld:
- Start nieuwe zaak - bij een selectie van 1 zaaktype kan en indien ingesteld bij het zaaktype een webformulier geopend worden om een zaak van dit type aan te maken. Indien er geen specifiek formulier is ingesteld bij het zaaktype dan worden virtuele webformulieren getoond om een zaak te starten waarvoor je rechten hebt,
- Bulkactie: Wijs toe - hiermee kan een bulkmutatie worden uitgevoerd om bijvoorbeeld openstaande zaken van een historische medewerker toe te wijzen aan een 'actieve' medewerker. Wordt getoond bij selectie optie categorie 'Toe te wijzen zaken',
- Bulkactie: Wijzig kenmerk - het wijzigen van 1 generiek- of zaakspecifiek kenmerk bij zaken uit een zaakbakselectie met één zaaktype. Wordt getoond bij selectie optie categorie 'Te behandelen zaken',
- Bulkactie: Wijzig status - het ophogen van de status bij zaken uit een zaakbakselectie met één zaaktype. Wordt getoond bij selectie optie categorie 'Te behandelen zaken',
- Bulkactie: Handel af - het afhandelen van zaken bij zaken uit een zaakbakselectie met één zaaktype. Selecteer bij categorie ' 'Te behandelen zaken',
- Reserveringen - hiermee kunnen aangemaakte reserveringszaken opgepakt worden
- Overzichten - het betreffen standaard overzichten op basis van een query. Uw functioneel beheerder kan aan deze favorietenpagina overzichten toevoegen
- Informatiebeheer - scannen, inboeken post en archivering
- Overzicht zaaktypen - de zaaktypen met verandwoordelijke afdeling en zaken in status 1
- Wijzig sorteervolgorde - bepalen persoonlijke sorteerprioriteit van zaaktypen indien meerdere zaaktypen in een selectie worden getoond,
- Te tonen regels bij wijzigen selectie - de te tonen selectieregels van de zaakbak bepalen met JA/Nee schakelaars
- Wijzig rondjes zaakregel - bepalen welke zaakregelrondjes uit de kleurenbalk worden getoond bij een zaak.
- Exporteer naar Excel - via deze verwijzing kan het zaakbak selectieresultaat geëxporteerd worden via een actie in de achtergrond naar een spreadsheet of rekenblad met een maximum van 999 zaken.
- Acties in de achtergrond - sommige acties kosten te veel perfomance om op de voorgrond uitgevoerd te worden daarom gebeurd dit in de achtergrond.
Het rechter uitklapmenu
In het rechter uitklapmenu worden de volgende icoontjes getoond:
- = maak een favoriet van de huidige pagina - de verwijzing wordt in mijn favorieten aangemaakt (alleen zichtbaar in scherm809 'Zoek in Zaken' en scherm1168 objecten in 'Registratie').
- = de helptest informatie - de on-line uitleg bij het huidige scherm of procedure
- = de printknop - hiermee kun je het content-deel van de huidige pagina printen
- = de uitlogfunctie - deze wordt alleen getoond bij gebruik actieve formulieren login.