Naar hoofdinhoud
Wiki

Welke algemene Zaaktype instellingen zijn er?

Welke algemene zaaktype instellingen kan ik gebruiken?

Bij het openen van een reeds aangemaakt zaaktype wordt het tabblad Algemeen geactiveerd en onderstaande algemene zaaktype instellingen getoond (items met een * zijn verplicht en items met ! zijn alleen beschikbaar bij aanmaken en nieuwe versie van het zaaktype):

  • Volgnummer zaaktype - niet muteerbaar 
  • Huidige versie - niet muteerbaar
  • Laatst actieve versie - niet muteerbaar
  • Naam zaaktype* - Naam van het zaaktype (langere versie)
  • Korte naam tbv communicatie klant (bv sms) 
  • Toelichting - bijvoorbeeld korte procesbeschrijving
  • Kop van blok met één zaak* - Naam Zaaktype enkelvoud
  • Kop van blok met meerdere zaken* - Naam Zaaktype meervoud
  • Naam icoon (fa-xxx) op regel zaak - dit betreft een afwijkend zaak icoon (de standaard is een koffertje: fa-briefcase) Zie ook Font awaresome icoontjes
  • Documenttype afbeelding boven tabblad - links boven het tabblad van de zaak wordt een afbeelding getoond als het zaakdossier of objectdossier één document van dit documenttype bevat en deze van het formaat jpg of png is
  • Blok ‘Wat te doen?’ bovenaan tonen? (ja/Nee) Standaard staat het blok wat te doen (uitleg status-/resultaat-typen) onderaan het zaakbehandelscherm (0811) en bij waarde Ja direct onder de zaakregel,
  • Verantwoordelijke / procesbeheerder* ! - het verantwoordelijke organisatieonderdeel dat verantwoordelijk is voor de uitvoering, de proceseigenaar
  • In- of externe zaaktype* ! - Extern: klant is burger of bedrijf of instelling (niet zijnde een ketenpartner)
    - Intern: klant is een medewerker uit de telefoongids, interne zaken worden aangemaakt als DV-zaak of via een webformulier
  • Gewenste doorlooptijd in dagen (servicenorm)* ! - servicenorm in aantal kalender dagen. Bij een doorlooptijd van 999 dagen zal informatie met betrekking tot servicenorm en uiterlijk afgehandeld niet worden getoond bij de laatste schermstap van een webformulier (scherm 1089). Ook bij zaakstatusinformatie voor de klant (scherm1013) zal deze informatie niet worden getoond. (Zie ook doorlooptijd o.b.v. keuzelijstje )
  • Vereiste doorlooptijd in dagen (wettelijk)* ! - wettelijke behandeltermijn in aantal kalender dagen. Indien datum doorlooptijd gevuld is, dit veld niet invullen. (alleen beschikbaar bij aanmaken zaaktype of bij nieuwe versie)
  • Signalering oranje x dagen voor einde doorlooptijd* ! - aantal dagen voordat de aanvraag afgehandeld zou moeten zijn, wordt de behandelaar erop gewezen dat de (gewenste) doorlooptijd er bijna op zit. voorbeeld: 7
  • Signalering rood x dagen voor einde doorlooptijd* ! - aantal dagen voordat de aanvraag afgehandeld zou moeten zijn, wordt de behandelaar erop gewezen dat (gewenste) doorlooptijd is verstreken. voorbeeld: 0 (bij -1 dag wordt de kleur bij overschrijding doorlooptijd rood op de dag dat de zaak afgehandeld zou moeten zijn). De selectie doorlooptijd rood in de zaakbak geeft overzicht van zaken waarbij behandeltermijn is overschrijden.
  • Aantal statussen* ! - Het aantal statussen is minimaal 4 en maximaal 9 (alleen beschikbaar bij aanmaken zaaktype of bij nieuwe versie) 
  • Documenttype waarmee zaak wordt gestart * (standaard Aanvraag) - Na het aanmaken van het zaaktype kan voor een ander documenttype gekozen worden dat is toegevoegd aan het zaaktype.

Vervolg zaaktype instellingen 1

Aanvullende instellingen worden niet getoond bij aanmaken nieuw zaaktype

  • Documenttype bijlage waarmee zaak wordt gestart * (standaard Bijlage bij aanvraag) - Na het aanmaken van het zaaktype kan voor een ander documenttype gekozen worden dat is toegevoegd aan het zaaktype,
  • Documenttype waarmee zaak wordt afgehandeld - Na het aanmaken van het zaaktype kan voor een ander documenttype gekozen. Indien dit zaaktype ook als deelzaaktype functioneert kan dit document ook gekopieerd worden naar de hoofdzaak.
  • Conversie documenten naar pdf direct na plaatsen? (Ja/nee) - Direct na het plaatsen van een document wordt het document klaar gezet om te converteren naar PDF.
  • Omgeving communicatie klant - zichtbaar bij multi-omgeving configuratie: de hier gekozen omgeving is van toepassing is op alle zaken van dit zaaktype. Indien er wel sprake is van een multi-omgeving maar deze instelling is niet gevuld, dan bepaalt de URL van waaruit het webformulier is verzonden de omgeving communicatie klant.
  • Omschrijving t.b.v. inboeken - toelichting / trefwoorden voor DIV/post om een zaak aan het juiste zaaktype te koppelen bij de postintake.
  • Bij virtueel webformulier alle kenmerktypen tonen?“ (Ja/nee) - indien nee moeten de gewenste kenmerken vastgelegd worden bij statustype 1
  • Webformulier start nieuwe zaak - mogelijkheid om vanuit de zaakbak en diverse andere plekken via de knop 'Start nieuwe zaak' van dit zaaktype uit te voeren. Hiervoor moet je wel rechten op het ingerichte webformulier en rechten bij dit zaaktype hebben om een nieuwe zaak te starten. (Zie rechtencheck 'Start nieuwe zaak' hieronder).
  • Actieve webformulieren voor dit zaaktype - de webformulieren die gekoppeld zijn aan dit zaaktype met link naar beheer betreffende webformulier 
  • Referentie - Waarde moet wel uniek zijn over alle zaaktypen heen.
    Voor gebruik in API's t.b.v. koppelvlak (API0001 ‘Aanmaken zaak’)
  • Tag - markering voor een XML document (Zaak(type)XML) die de start en het einde (inclusief de generieke identifier en alle attributen ervan) van een element afbakent.
    Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden om een deelzaak, hoofdzaak of afspraak aan te duiden
  • Versie omschrijving - bij dit item wordt vastgelegd wat de reden is om een nieuw zaaktypeversie aan te maken en wat de verschillen met de vorige zaaktypeversie zijn.
  • Zaken van dit zaaktype tonen in zaakbak smartphone? (ja/Nee) - de zaken van dit type worden getoond in de speciale zaak afhandelschermen voor een smartphone (*zie toelichting).
  • Sorteerprioriteit opgeven bij st2 bij zaken van dit zaaktype? (ja/Nee) - indien ja: de zaakprioriteit wordt gevraagd bij status 2 en kan op elk gewenst moment aangepast worden. De prioriteit wordt per status gesorteerd en getoond in de zaakbak.
  • Sorteerprio naam aanvrager in de naam van de zaak - De positie waar de naam aanvrager in de zaaknaam wordt geplaatst. (standaard = 65) Namens Koppeling naar gegevensmagazijn Mozard. Standaard is dit: burger (bij een intern zaaktype is dit medewerker)
  • Sorteerprio naam namens in de naam van de zaak - de positie waar de naam van de belanghebbende in de zaaknaam wordt geplaatst. (standaard = 60)
  • Sorteerprio volgnr in de naam van de zaak - volgnr is 'Zaak 9999999' dit wordt veelal gebruikt begin van de zaaknaam (standaardwaarde = 1)
  • Naam kenmerk volgnr - de afwijkende naam van het volgnummer naam zaak

Vervolg zaaktype instellingen 2

Verwijzing met volgcode (ja/Nee) - onderstaande 4 items worden zichtbaar als waarde 'verwijzing met volgcode' = ja:

  1. Verwijzing met volgcode met QR-code? (ja/Nee)
  2. knop, indien ok
  3. knop, indien niet ok
  4. lopende zaak voorwaarde voor ok? (ja/nee)
  • Sorteerprio invoer postintake in de naam van de zaak - Via tabblad-item "Beheren postintakeschermen" kan het veld 'Suggestie extra kenmerken naam zaak' worden gebruikt. 
  • Mapnummer standaard mapindeling submappen - mapnummer van een voorbeeldmap met submappen dat dient als standaard mapindeling voor alle zaakdossiers van zaken van dit type
  • Naam submap voor e-mailberichten - Mogelijkheid om een andere naam aan de dossiermap voor e-mailberichten te geven.

Kaartlocatie instellingen wordt als apart blok alleen getoond bij beheren zaaktype als een kaart

  • Kaartlocatie tonen?(ja/nee)
    Indien ja is er de mogelijkheid een kaartlocatie aan een zaak toe te voegen. Na opslaan van de keuze ja, kunnen de kaartopties worden gevuldDe standaard locatie kan worden ingesteld via de omgevingsparameter GEOLOCATIESTANDAARD
  • Type achtergrond bij icoon * - (verplcht): vierkantje(V) / rondje(R) / geen (X)
  • Kleur achtergrond(#kleurcode): vul een kleur naam of hexcode in
  • Transparantie achtergrond : (0=maximaal,9=geen)
  • Dikte rand achtergrond (in pixels)
  • Kleur rand(#kleurcode): vul een kleur hexcode in
  • Transparantie rand:(0=maximaal,9=geen)
  • Naam icoon (fa-xxx): zie font awaresome iccontjes  
  • Kleur icoon: vul een kleur hexcode in
  • Transparantie icoon: (0=maximaal,9=geen)
  •  Grootte icoon (in pixels)
  •  Standaard zoomniveau - Hiermee kan het standaard zoomniveau van de kaart bepaald worden. Standaard is 17. Verder geldt ongeveer: een straat geef je weer met zoomniveau 18, een stad met zoomniveau 13, een provincie met zoomniveau 10 en heel Nederland met zoomniveau 8 en 2=wereld
  • Standaard waarde LAT op Y-as en LON op X-as: voor bepaling zie site: https://www.gps-coordinaten.nl/ 
  • Sorteerprioriteit omschrijving kaartlocatie in naam object
  • opties sorteerprioriteit postcode-huisnr in naam object: postcode-hsnr, hsnr, straatnaam, woonplaats, gemeente, provincie.
    Indien je het mogelijk wilt maken te kunnen zoeken op de bij de zaak vastgelegde kaartgegevens dan kun je met behulp van deze velden kaartinformatie bij de naam van de zaak (of in de omschrijving) vastleggen. Net zoals bij kenmerktypen komt een sorteerprio < 100 in de naam van de zaak te staan, sorteerprio > 100 komt in de omschrijving.

Derde blok zaaktype instellingen Dossier

Blok 3 - Dossier

  • Dosssier tonen met blokken per documenttype? - (ja/Nee) het zaakdossier toont standaard (waarde is 'nee') alle documenten onder vermelding van het documenttype. Indien de waarde van dit veld 'Ja' is worden de documenten gegroepeerd per documenttype in het zaakdossier. De afwijkende document- kenmerk kolommen kunnen worden ingesteld vanuit het documenttype in het zaaktype en vanuit het zaakdossier. Kan ook bij medewerker profiel worden ingesteld
  • Documenttype documentenlijsten - wordt getoond indien blokken per documenttype=Ja
    - kies documenttype voor documentenlijst
  • Naam submap voor documentenlijsten - wordt getoond indien blokken per documenttype=Ja
    - indien gewenst submapnaam voor documentenlijst opgeven
  • Referentie voor maatwerk layout documentenlijst - wordt getoond indien blokken per documenttype=Ja - indien maatwerklayout met logo gewenst referentiewaarde opgeven: nh19ot8w1hj3bpokjfd8
  • Type tekst bij verwijzing - dit is bij het versturen van een mailbericht de soort verwijzing naar de zaak Standaard bij intern zaaktype is dit 'Verwijzing naar intranet'
    (parameter EML [HTML/TXT]TEKSTVERWINTRANET)
    Standaard bij extern zaaktype is dit 'Verwijzing zaakstatus website'
    (parameter EML[HTML/TXT]TEKSTVERWZAAKSTATUS)
    Optioneel 'Verwijzing naar maildossier' als zaaktype specifiek wordt gebruikt voor inzage dossiers voor externe adviseurs (parameter EML[HTML/TXT]TEKSTVERWDOSSIER)
  • Type tekst bij verwijzing te wijzigen? Ja/Nee - mag de behandelaar van de zaak bovenstaande type verwijzing wijzigen in een mailbericht?
  • Verwijzing naar maildossier mogelijk in verstuurde e-mail? Ja/Nee - In de de waarde is JA dan geef je aan dat bij het versturen van een e-mail vanuit de zaak, een verwijzing naar het zaakdossier als maildossier moet worden meegezonden naar de ontvanger met als rol (extern) adviseur. De ontvanger kan dan alle stukken uit het zaakdossier inzien en eventueel via een upload zelf documenten toevoegen aan het zaakdossier.
  • Maildossier inclusief submappen? Ja/Nee - dit maakt het mogelijk dat de subdossiers en subsubdossiers van een maildossier inclusief de documenten ook in het maildossier worden getoond.
  • Voorinvullen ZIP voor download maildossier? Ja/Nee - indien de waarde JA is wordt bij het opstellen van het mailbericht onder 'Type tekst bij verwijzing' de regel 'ZIP voor download maildossier?' met de vooringevulde waarde Ja getoond. Indien ZIP gewenst wordt deze via een achtergrondprocedure aangemaakt en getoond in het maildossier.
  • Aantal dagen dossier te raadplegen na versturen e-mail - Indien je een verwijzing naar het dossier meestuurt kun je hier opgeven hoeveel dagen het dossier voor de ontvanger beschikbaar is.
  • Uitgebreide informatie zaak tonen op scherm Zaakstatus bij zaken met startdatum vanaf - (ZKT_DATUMPINCODEVANAF) Deze wordt zichtbaar als systeemparamater PINCODEDATUMVANAF de waarde 1 heeft. (Zie ook werking Toegangscode )

Vierde Blok zaaktype instellingen Doorlooptijd

 
Blok 4 - Doorlooptijd

  • Vaste datum einde doorlooptijd
    Gebruiken indien er een vast moment is waarop aanvragen van dergelijke zaken afgehandeld moeten zijn. Indien doorlooptijd gewenst/vereist ingevuld is, dit veld niet vullen. Na passeren van opgegeven datum moet in overleg met proceseigenaar de datum aangepast worden.
  • Doorlooptijd per zaak te bepalen
    Bij sommige zaken, is de doorlooptijd niet vooraf te bepalen, omdat deze bijvoorbeeld afhankelijk is van de datum waarop een besluit is genomen. Door deze instelling op 'ja' te zetten maak je het mogelijk om per zaak een doorlooptijd te bepalen. Dit heeft tot gevolg dat de behandelaar bij het zetten van status 2 verplicht is een datum in te vullen waarmee de uiteindelijke afhandeldatum kan worden bepaald. LET OP: al de gewenste doorlooptijd NIET is ingevuld, is het niet mogelijk om de zaak op te schorten of te verlengen.
    Door wel een gewenste doorlooptijd in het zaaktype vast te leggen en niet de vereiste, in combinatie met deze parameter, is het mogelijk om de gewenste doorlooptijd te laten starten op de datum die hiermee wordt opgegeven bij status 2. Het is hiermee tevens mogelijk om de zaak op te schorten of te verlengen.
    Door zowel gewenste en vereiste doorlooptijd niet vast te leggen, in combinatie met deze parameter, is het mogelijk om bij status 2 aan te geven wanneer de zaak afgehandeld moet zijn.
    (Zie: Wat gebeurt er met de doorlooptijden bij wijzigen zaaktype? )
  • Verlengtermijn in dagen, Standaard
    Aantal dagen dat een aanvraag verlengd zou kunnen worden (kan worden aangepast door de behandelaar)
  • Verlengtermijn in dagen, Maximaal
    Het maximaal aantal dagen dat een aanvraag verlengd zou kan worden, bij meerdere verlengingen
  • Verlengen
    Nee: er is sprake van een fatale termijn
    Ja: de standaard behandeltermijn mag - onder bijzondere omstandigheden(wettelijk geregeld in APV) - verlengd worden
  • Toelichting bij opschorting: Kan bij elk zaaktype gevuld worden om aan te geven waar de behandelaar van de zaak aan moet denken als deze de zaak wil opschorten. 
  • Startdatum doorlooptijd te wijzigen? Alleen zichtbaar als dit bij parameterbeheer INDZKODATUMGESTARTMUTEERB staat ingesteld. (ja/nee, standaardwaarde nee). Als deze op ja wordt gezet, verschijnt bij het opschorten van de zaak een extra datumveld, waar bij de zaak opgeschort kan worden per een datum in het verleden of in de toekomst, waarbij de huidige datum als startdatum wordt vooringevuld.

Indien startdatum opschorting in de toekomst ligt kan bij het vullen van O in kleurenbalk rood het beste gebruik gemaakt worden van veld Op welke datum moet O in kleurenbalk rood worden? omdat deze datum na de startdatum moet liggen. Indien niet correct ingevuld wordt bij de startdatum opschorting de melding getoond Fout: Startdatum opschorting mag niet later dan het signaal zijn.

De opschorting wordt toegevoegd met de betreffende startdatum, maar er is verder geen functionaliteit aangepast. Het eventuele signaleringsbericht wordt direct verstuurd vanuit de achtergrondprocedure, ook als de startdatum in het verleden of de toekomst ligt. De inhoud van het signaleringsbericht is gelijk bij een startdatum in het verleden, vandaag of in de toekomst. Wel kan datum opschorting via de sjabloonfunctie met xml-tag [=ZKO_DATUMGESTART=] worden vooringevuld.

Bij het wijzigen of beëindigen van de opschorting, kan de regel Opgeschort sinds (=start

Vijfde blok instellingen zaaktype Status en afhandelen

Blok 5 - Status en afhandelen

  • Is het zetten van status 2 verplicht? (ja/nee)
    Hier kun je aangeven dat de behandelaar altijd eerst status 2 moet zetten alvorens naar status 3 te gaan. Handig als er in status 2 verplichte kenmerken of documenten geplaatst moeten worden. Ook belangrijk bij instellen afwijkende startdatum zaak.
  • Moet het wijzigen van het zaaktype bij status 3 mogelijk zijn?
    Het mogelijk maken om in status 3 ook het zaaktype te kunnen wijzigen.
  • Afhandelen is mogelijk in status
    Indien 2 dan kan de zaak direct via wijzig status in status 2 afgehandeld worden. Bij een parafering zaaktype moet het altijd status 1 zijn.
    Via het rechter menu zaak kan de zaak alsnog eerst geaccepteerd worden (st2) en daarna in behandeling worden genomen(st3).
  • Zaak direct toewijzen aan deze behandelaar
    Je hebt hier de mogelijkheid een behandelaar(rechten) te selecteren of de indiener van de aan te maken zaak te selecteren. De direct toegewezen behandelaar krijgt een mailbericht indien de zaak start in status 1.

Zesde blok zaaktype instellingen Autorisaties

Blok 6 Autorisaties

  • Behandelaar via toewijzen ipv autorisatie? - (ja/Nee) Indien waarde ja, dat krijgt de medewerker aan wie de zaak is toegewezen behandelrechten voor de specifieke zaak los van de autorisatie instellingen bij het zaaktype. (medewerkers zien alleen zaken van dit type die aan hen zijn toegewezen.
  • Behandelaar mag burger uit GM selecteren? (ja/Nee)
  • Tonen bij klantcontact Intern? -(ja/Nee) de zaken van dit type worden getoond bij een interne klantcontact rol
  • Tonen bij klantcontact Extern? - (ja/Nee) de zaken van dit type worden getoond bij een externe klantcontact rol
  • Vertrouwelijk? (zaaktype) - (ja/Nee) Deze instelling wordt niet gebruikt voor functionaliteit in de Suite, maar de instelling kan relevant zijn voor externe toepassingen, die op basis van een CSV-levering vanuit de Suite worden gevoed. 

Zevende blok zaaktype instellingen Signaleringen

Blok 7 - Signaleringen

  • Mailsignalering direct afhandelen zaak in status 1? (ja/Nee) - Indien ja, dan ontvangt de toegewezen behandelaar van de direct af te handelen zaak, een mailbericht indien de zaak start in status 1.
  • Signaleringsbericht bij gewijzigd zaakobject? (Ja/nee) - Is het gewenst een signaleringsbericht te plaatsen in het zaakdossier(rode D) indien een gekoppeld object gewijzigd is. In bijvoorbeeld de hoofdzaak indien in de deel-/vervolgzaak de status is gewijzigd of zaak is afgehandeld.
  • Signalering ongelezen documenten bij lopende zaak? (ja/Nee) - Indien ja, dan wordt (vanaf status 2) naar de behandelaar dagelijks een mailbericht gestuurd als er een ongelezen document in het zaakdossier aanwezig is.
  • Aangepast mailadres voor verzenden signaleringen - het verdiend de voorkeur dat de mail als noreply mail wordt verstuurd(standaard). Via de link in het mailbericht kan via zaakstatusinformatie gereageerd worden, waarbij de reactie direct in het zaakdossier wordt geplaatst. Dit i.v.m. ongecontroleerde mail. Het is echter mogelijk via deze optie Mozard mail (vanuit een zaakdossier) namens een algemeen mailadres te versturen.
  • Aangepaste afzender voor het verzenden van signaleringen - naam van de afzender m.b.t. het bovengenoemde algemene e-mailadres en het noreply adres. Voorbeeld: Organisatie of afdelingsnaam
  • Signaleringen naar lopende zaken overheid.nl? (ja/Nee) - indien Ja, Informatie over lopende zaken mogen worden opgehaald door Overheid.nl Hiervoor moet Overheid.nl wel geconfigureerd zijn in de parameters.

Blok acht met de overige instellingen zaaktype

Blok 8 - Overige instellingen zaaktype

  • Betreft dit zaaktype een agendapunt? (ja/nee)
    Betreft dit zaaktype een agendapunt zaaktype als onderdeel van een agenda
  • Agendatype
    Indien van toepassing selecteer hier bijvoorbeeld het College of Gemeenteraad agendatype

  • Betreft dit zaaktype een terugbelverzoekgroep? (standaard nee)
    Indien gebruik gemaakt wordt van de Klantcontactrol module moet er een zaaktype worden aangemaakt waarbij dit veld de waarde ja heeft.
  • Alle documentversies tonen? (standaard ja)
    Indien waarde nee, andere versies dan de gekoppelde versie van een document worden niet getoond.

  • Versies documenten bij start zaak direct bevriezen? (ja/Nee)
    Indien ja, het aanvraag/initiatie document wordt direct na het aanmaken van de zaak bevroren.
  • Betreft dit een achteraf zaaktype? (ja/nee)
    Betreffen de zaken in dit zaaktype achteraf zaken, ook wel koude zaken genoemd die via een Api plugin zijn aangemaakt? Het gaat veelal om papieren dossiers die gedigitaliseerd worden
  • Werkbon tonen? (ja/nee)
    Indien ja, wordt bij kenmerken zaak een extra knop getoond waarmee een print van de zaak specifieke kenmerken kan worden gemaakt.
    Bijvoorbeeld voor de MOR een print van melding en locatie(wijk, straat ter hoogte van, etc) van de melding
  • Knoptekst tonen gegevens
    tekst op de knop, b.v. pakbon of werkbon
  • Kenmerktype relateren eerdere zaak: Op basis van een numeriek kenmerk van de zaak met in de naam relateren kan je deze zaak automatisch relateren aan een eerdere zaak. De actieve numerieke kenmerktypen van het zaaktype kunnen hier geselecteerd worden. 

Tip: maak een apart kenmerktype aan voor deze gerelateerde zaken functie. Bij het toevoegen van het kenmerktype aan het zaaktype: geef de kenmerkselectie een hoge sorteerprioriteit, Maximum aantal = 1, zet Tonen op hoofdscherm zaak intranet? op Ja en maak eventueel een Toelichting voor gebruiker bijvoorbeeld: Let op: hier alleen het zaaknummer van een gerelateerde zaak vastleggen.

  • Alternatieven voor aanvrager
    In plaats van aanvrager kan hier bijvoorbeeld melder ingevuld worden
  • Eindprocedure
    Aanroepen plugin om bepaalde handelingen na het afhandelen van de zaak uit te voeren (bijvoorbeeld dump naar BackOffice applicatie).
  • procedure die na aanmaken zaak gaat verwerken
    Aanroepen plugin om bepaalde handelingen na het aanmaken van de zaak uit te voeren (bijvoorbeeld dump naar BackOffice applicatie).

  • Procedure tonen gegevens
    anders tonen dan standaard aanvraag. Bijvoorbeeld pakbon of werkbon
  • Mail namens? (alleen intern zaaktype) (ja/nee)
    Indien het een intern zaaktype betreft krijgt, indien waarde is ja, de 'namens' medewerker ook de status en resultaat berichten.

Negende blok met instellingen algemene archiefkenmerken zaaktype

Blok 9 - algemene archiefkenmerken zaaktype

  • Betreft dit zaaktype de archiefbeoordeling? (ja/Nee)
    Als waarde ja, dan is dit zaaktype een beoordelingszaaktype waarin alle zaken getoond worden die beoordeeld moeten worden voordat de vernietigingsprocedure kan worden opgestart. Indien het een
    multi-omgeving-inrichting betreft dan wordt ZK(T)_OMGEVING uit de hoofdzaak gekopieerd naar de Gerelateerde agenderingszaak archiefbeoordeling. Op deze wijze kunnen, via selectie op omgeving, per omgeving de zaken archiefbeoordeling worden verwerkt.
  • Betreft dit zaaktype de vernietigingsprocedure? (ja/Nee)
    Dit is een extra knop in het zaaktype vernietigingsprocedure indien dus alleen vullen met Ja indien dit zaaktype een vernietigingsprocedure betreft,
  • Pdf conversie documenten na bevriezen zaak? (ja/Nee)
    Moeten documenten na het bevriezen van het zaakdossier naar een PDF formaat geconverteerd worden?
  • Scanvelop check bij afhandeling zaak? (ja/Nee)
    Moet bij het afhandelen van de zaak de controle plaats vinden of de scanvelops gescand zijn bijafhandelen zaak.
  • Aparte bewaarplaats voor dit zaaktype? (ja/Nee)
    Bevindt het fysieke archief van dit zaaktype zich op een andere locatie dan centraal bij DIM/DIV (bij vakafdeling zelf)?
    - Nee = geen actie
    - Ja = Documenten van dit zaaktype komen na scanning in de DIM/DIV zaakbak "papieren exemplaar doorsturen" (DIM/DIV-checklist)
  • moeder/vader(classificatieschema)
    Indien bij registratie een classificatie is aangemaakt kan hier het zaaktype gekoppeld worden aan een classificatieitem. 

De overige archiefkenmerken worden bepaald bij het inrichten van het resultaattype

Nadat alle velden van de zaaktypekenmerken zijn ingevoerd/aangepast moeten deze worden opgeslagen (Sla op) en kan worden doorgegaan met de volgende onderdelen voor het inrichten van het zaaktype.

terug naar beheer zaaktype 

Tiende Blok met Referenties voor maatwerk

In blok 10 - 'Referenties voor maatwerk' zijn de volgende items beschikbaar waarmee maatwerk gestart kan worden:

  • Toewijzing gevuld
  • Toewijzing gewijzigd,
  • Toewijzing geleegd,

Als 1 of meerdere referenties zijn gevuld wordt na de mutatie in de toewijzing het aanwezige maatwerk gestart.
Ontbreekt het ingestelde maatwerk, dan wordt een melding weggeschreven die zichtbaar wordt in het statuspaneel.

Dit nieuwe blok verschijnt bij elk zaaktype (en is dus niet afhankelijk van een deelzaaktype ‘uitgaand koppelverzoek’)

Blok 11 en 12 met Referenties voor maatwerk en uitgaand koppelverzoek

In blok 11 'Referenties voor maatwerk' worden 3 regels getoond:

  1. Toewijzing gevuld,
  2. Toewijzing gewijzigd,
  3. Toewijzing geleegd

Hiermee kan maatwerk gestart kan worden bij een zaaktype en is dus niet afhankelijk van een deelzaaktype ‘uitgaand koppelverzoek’.

In blok 12 - 'Referenties voor uitgaand koppelverzoek' staat in eerste instantie maar 1 instellingsregel namenlijk:

"Koppel infrastructuur gebruiker" met de volgende melding in het selectievenster: 'Selecteer een zkt_koppleinfrastructuur gebruiker...' (je selecteert hier de naam van een koppelinfrastructuur).

Na het selecteren van de 'Koppel infrastructuur gebruiker' en hebt bewaren van de wijziging wordt het zaaktype scherm weer getoond. Met een klik via het Dirigentje op 'Wijzig instellingen zaaktype' en naar beneden scrollen worden in het blok "Referenties voor uitgaand koppelverzoek" de volgende regels getoond:

  • Koppel infrastructuur gebruiker
  • Status gewijzigd
  • Zaak afgehandeld
  • Toewijzing gevuld
  • Toewijzing gewijzigd
  • Toewijzing geleegd
  • Zaak opgeschort
  • Opschorting beëindigd
  • Zaak verlengd
  • Object gekoppeld
  • Objectkenmerken gewijzigd
  • Object ontkoppeld
  • Document toegevoegd
  • Documentkenmerken gewijzigd
  • Document nieuwe versie geplaatst
  • Document verwijderd
  • Kenmerk hoofdzaak gevuld * ja/NEE
  • Kenmerk hoofdzaak gewijzigd * ja/NEE
  • Kenmerk hoofdzaak geleegd * ja/NEE

Bovenstaande referenties kunnen gebruikt worden op basis waarvan een ukv gestart wordt als de referentie gevuld is.

* Let op: Mbt de "kenmerk hoofdzaak", moet nog wel een referentie gevuld worden bij de kenmerkselecties bij waar het om gaat.