Naar hoofdinhoud
Wiki

Hoe voeg ik invoer- of bijlagevelden toe?

Hoe voeg ik invoervelden, tekstblokken of bijlagevelden toe?

De invoervelden worden toegevoegd door vanuit scherm1095 ‘Beheren webformulier’ via het zwevende 'Dirigentje' ('acties bij beheer webformulier') de optie 'Kopieer alle invoervelden uit het zaaktype' te activeren. Dit heeft als voordeel dat de kenmerktypen van het zaaktype en het webformulier worden gekoppeld en dus de ingevulde kenmerken in het webformulier ook bij de zaakkenmerken met de betreffende waarde gevuld worden.

Het is ook mogelijk mogelijk vanuit het Dirigentje de optie ‘Kopieer invoervelden status 1’ te activeren, deze optie kopieert de kenmerktypen die bij status 1 van het gekoppelde zaaktype zijn aangemerkt als ‘te tonen’ of ‘verplicht’. Invoervelden welke nog niet voor kwamen of eerder waren verwijderd in het webformulier in bewerking maar wel zijn toegevoegd bij statustype 1 (te tonen kenmerken) van het zaaktype worden toegevoegd aan het formulier na activering knop 'Kopieer status 1 invoervelden van zaaktype'.

Bij handmatig toevoegen van invoervelden heb je de volgende mogelijkheden.
Het specifieke deel van het webformulier bevat de te configureren velden en tekstblokken. De invoervelden op webformulieren zijn vergelijkbaar met kenmerktypen van zaaktypen of registraties. Het configureren van beide zou op een vergelijkbare manier moeten gebeuren. Klik op de knop of verwijzing voeg invoerveld toe.
Let op: Als het handmatig toegevoegde 'kenmerktype' als invoerveld in het webformulier niet voor komt in het zaaktype, dan wordt het invoerveld niet toegevoegd als kenmerk bij de zaak.

Bestaande of nieuwe invoervelden toevoegen

Bij webformulieren is het mogelijk een bestaand kenmerktype te selecteren of een nieuw kenmerktype aan te maken. Voor een bestaand kenmerktype klik op Selecteer een bestaand kenmerktype. Er verschijnt een LOV-keuzelijst (List of Values) met de eerste kenmerktypen.

Indien jouw kenmerktype niet getoond wordt vul dan de eerste letters van het kenmerktype in. Er verschijnen dan specifiekere suggesties. 

Indien in de getoonde selectie met kenmerktypen kenmerktype(n) gemarkeerd getoond worden met een afwijkende achtergrondkleur betekend dit dat het kenmerktype al aan dit webformulier is toegevoegd. Het is wel mogelijk een kenmerktype meerdere keren te selecteren maar maak dan ook gebruik van 'referentie bij kopiëren'.

Indien geen passend kenmerktype in de kenmerktypentabel aanwezig is, kies dan de optie Kenmerktype bestaat nog niet, nieuw kenmerktype aanmaken. Kies het   en lengte en bepaal of dit kenmerktype specifiek is voor dit webformulier. Indien Ja, kan het kenmerktype niet nogmaals voor ander webformulier, registratie of zaaktype geselecteerd worden. Vul ook direct de eigenschappen van het kenmerk in en activeer knop Voeg invoerveld toe bij webformulier.

×

Naast alfanumeriek (a), numeriek (n), tekst (t), Ja/Nee (j), datum (d), datum-tijd (y) en zijn ook de formaten decimaal (c), e-mailadres (e), kleur (k), telefoonnummer (m), url (u) en wachtwoord (w) beschikbaar.

Bij een bestaand kenmerktype klik je na de selectie van het kenmerktype op de knop Verder in de rechterbovenhoek van het scherm. Bij een zojuist aangemaakt kenmerktype
In het volgende scherm pas je de eigenschappen van het kenmerktype aan.

  • Naam invoerveld bij webformulier: geef het kenmerk een naam zoals deze in het webformulier getoond wordt (max 200 karakters)
  • Formaat: niet aanpasbaar en is al bepaald bij het aanmaken van het kenmerktype
  • Aantal decimalen - deze instelling wordt alleen getoond bij formaat decimaal om de indeling van het decimale ‘getal’ te kunnen bepalen.
  • Scheidingsteken punt tonen bij duizendtallen?’ Nee/ja - deze instelling wordt alleen getoond bij formaat decimaal om de indeling van het decimale ‘getal’ te kunnen bepalen.
  • Standaardwaarde: alleen gebruiken als het kenmerk bij het oproepen al een standaard waarde moet tonen (max 4000 karakters). Bij een datum kenmerktype is het ook mogelijk in de standaardwaarde 'sysdate+[AANTAL_DAGEN]' of 'vandaag+[AANTAL_DAGEN]' te gebruiken om een datum te berekenen.
    indien het kenmerk een waarde uit een keuzelijst/registratie betreft zal indien gewenst als standaard het objectnummer moeten worden vermeld en niet de benaming.
  • Verplicht J/N: moet dit kenmerk verplicht ingevuld worden bij het verzenden van het webformulier? Dit wordt bij de formulierstap '
  • Sorteerprioriteit : in welke volgorde worden de velden getoond,
  • Parameter: hiermee kan een veld vooringevuld worden (bijvoorbeeld onderwerp bij "je hebt gezocht op" in formulier reactie antwoord onderwerp).
    indien de parameter is gevuld worden onderstaande regels ook getoond waarmee kan worden voorkomen dat de parameter waarde, van een objectnummer uit keuzelijst of registratie, zichtbaar is of gewijzigd kan worden.
    Tonen indien via parameter meegegeven? J/n - indien waarde Nee wordt parameter niet getoond 
    • Kunnen wijzigen indien via parameter meegegeven? J/n - indien waarde Nee is wijzigen niet mogelijk

Onderstaande 2 regels zijn 'html input tags' met de correcte attributen zoals beschreven in de WCAG 2.0-conformiteitseisen. Dit om soorten invoervelden toegankelijker te maken via 'autocomplete en weergave correctie keyboard bij smartphone'.

  1. Gegevenstype WCAG: zoals naam onderdeel, e-mailadres, gebruikersnaam, wachtwoord en onderdelen adres,
  2. Invoertype WCAG: formaat zoals Tekst, Numeriek met decimalen, Numeriek, Telefoonnr., e-mailadres, url.
  • Referentie: unieke benaming voor gebruik in API's t.b.v. koppelvlak (API0001 'Aanmaken zaak'; API00256 en API0026 ‘Aanmaken/wijzigen object'; API0011 'toevoegen kenmerk') ook handig bij query's.
  • Referentie bij kopiëren: indien hetzelfde kenmerktype meerdere keren te gebruiken binnen een zaaktype en binnen een webformulier ontstaat een probleem, een kenmerk moet uniek zijn. Vul bij kenmerk 1a in zaaktype en webformulier een unieke referentie en doe hetzelfde bij kenmerk 1b.
  • Tag: alternatieve naam in XML bestand (bijvoorbeeld XML-zaak)
  • Toelichting voor gebruiker bij wijzigen kenmerken: Bij het opvoeren van het kenmerk door een gebruiker, wordt deze toelichting getoond via een rechts achter het kenmerkveld.

Aanvullende kenmerken invoerveld

Met betrekking tot de relaties naar [Naam keuzelijst of registratie]:(deze opties worden alleen getoond indien het kenmerk een keuzelijst of registratie betreft)

  • Selecteren actieve [Naam keuzelijst of registratie]: Alleen actief, Alleen inactief of Zowel actief als inactief
  • Selecteren authentieke [Naam keuzelijst of registratie]: Alleen authentiek, Alleen niet authentiek of Zowel authentieke als niet authentiek
  • Selecteren [Naam keuzelijst of registratie] in onderzoek: Alleen in onderzoek, Alleen niet in onderzoek of Zowel wel als niet in onderzoek
  • Selecteren historische [Naam keuzelijst of registratie]: Alleen historisch, Alleen niet historisch of Zowel wel als niet historisch
  • Beperking opties op basis van omgeving? Ja/Nee
    bovenstaande optie wordt getoond indien het een (object)kenmerktype betreft waarmee een aan een omgeving gekoppeld object kan worden geselecteerd(zie ook omgeving beheer)
  • [Naam keuzelijst of registratie] opnemen in teksten?: Ja, Nee(opus9)
  • [Naam keuzelijst of registratie] selecteren via: keuzevenster, Keuzerondjes naast elkaar, Keuzerondjes onder elkaar(opus9)
    Indien het aantal te selecteren objecten groter is dan 20 dan wordt de instelling ‘keuzerondjes onder(V) of naast(H) elkaar genegeerd en wordt altijd het keuzevenster getoond.
    Indien geen verplicht kenmerk maak je met een klik op geselecteerde item de keuze ongedaan.

Kenmerk alleen tonen indien:

  • Ingevuld namens een burger? Ja / Nee
  • Ingevuld namens een bedrijf? Ja / Nee
  • Gekozen optie beslisboom: indien een beslisboom is via optie is gekoppeld aan een webformulier dan wordt het kenmerk alleen getoond als de betreffende optie hier geselecteerd is
  • Gekozen optie keuzelijst: een kenmerkwaarde uit een keuzelijst/registratie eerder in het webformulier geselecteerd kan hier geselecteerd worden als voorwaarde voor het tonden van dit kenmerk

Klik voor toevoegen van het kenmerktype op de knop Voeg invoerveld toe bij webformulier. Bij wijzigen invoerveld de knop Sla wijzigingen op

Voor het wijzigen van de eigenschappen van het invoervelden bij webformulier, klik je vanuit het beheer webformulier scherm op de naam van het invoerveld.
Vervolgens kun je de eigenschappen aanpassen, een kenmerkvoorwaarde maken/aanpassen of via het rechter menu het kenmerk verwijderen bij dit webformulier.

Bekijk het voorlopige resultaat via Het scherm dat de klant (interne medewerker/burger/bedrijf) ziet nadat alle wijzigingen zijn gepubliceerd.

Weergave keuzelijstjes
Bij een keuzelijst is het mogelijk om de volgorde te bepalen waarop de waarden (objecten) in dat keuzelijstje worden getoond. Hiervoor dient de sorteerprioriteit bij een object ingevuld te zijn. De keuzelijst wordt dan in een webformulier (maar ook intern op intranet) op basis van die sorteerprioriteiten netjes op volgorde weergegeven. Wanneer er geen sorteerprioriteiten zijn meegegeven worden de opties alfabetisch gesorteerd weergegeven op naam van de keuzelijstopties (objecten).

Het tekstblok als invoerveld

Het is mogelijk een tekstblok aan een formulier toe te voegen. Het tekstblok heeft dezelfde werking als het tekstblok bij Antwoord en Nieuws.

In het dirigentje zijn hiervoor de volgende opties opgenomen:

  • Wijzig instellingen - hiermee beheer je het tekstblok,
  • Voeg afbeelding toe - om een afbeelding toe te voegen aan de afbeeldingenmap 
  • Verwijder tekstblok - om het tekstblok te verwijderen.

In een tekstblok kunnen 4000 tekens vastgelegd worden. Indien 80% van deze 4000 tekens zijn gebruikt wordt rechtsboven de melding Veld bevat xxxx tekens, maximaal toegestaan is 4000 getoond.

De Invoervelden zijn:

  • Kop - de naam van de kop (Niet verplicht)
  • Tekst - met opmaakmiddelen via de HTML tekst-editor
  • Sorteerprioriteit - waar in het formulier moet het getoond worden
  • Exclusief voor FO * Ja/Nee - indien Ja alleen zichtbaar voor frontoffice medewerkers
  • optie voor toevoegen afbeelding
  • beperkende optie's - alleen tonen als wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden.

Het veldtype bijlage toevoegen

Wanneer je wil dat de klant een of meerdere bijlagen stuurt met de aanvraag, klik je vanuit het beheerscherm op voeg bijlage toe.

De documenttypes die aan het zaaktype zijn gekoppeld worden vervolgens opgehaald. Je kunt nu aangeven onder welk documenttype de bijlage weggeschreven moet worden in het zaakdossier. Op die manier is direct (dus zonder het document te openen) in het zaakdossier zichtbaar wat voor document de bijlage is. Toch zal dit type vaak het documenttype bijlage bij aanvraag zijn. Als dit gewenst is kunnen echter ook documenttypes als situatietekening, plattegrond, kopie ID aangemerkt worden als bijlage.

Overige mogelijke kenmerken bij toevoegen bijlage:

  • Toelichting voor gebruiker: toelichting die bij formulierstap Bijlage bij deze bijlage wordt getoond,
  • Soort bijlage: op te geven naam van de bijlage
  • Bijlage verplicht mee te sturen? Ja/Nee - melding verplicht is configureerbaar via parameter WFRVBIJLAGENV4U en WFRVBIJLAGENV4JIJ. Indien er geen verplichte bijlagen zijn wordt de melding niet getoond
  • Meer dan één mogelijk? Ja/Nee
  • Maximale documentgrootte - indien deze afwijkt van X MB: afwijking op standaard omvang via parameter vastgesteld
  • Met betrekking tot deze bijlage een richtext-invoerveld tonen? Ja/Nee (*1): alleen mogelijk in formulier met schermstappen. - Indien ja, wordt deze bijlage als een richtext-invoerveld getoond en als apart document weggeschreven. De rich-text editor wordt NIET beschikbaar voor externe webformulieren ivm beveiligings-issues!
  • Met betrekking tot deze bijlage een tekst-invoerveld tonen? Ja/Nee (*2) Indien ja, wordt deze bijlage als een tekst-invoerveld getoond en als apart document weggeschreven.
  • Deze bijlage via slepen als invoerveld tonen? Ja/Nee (*3): alleen mogelijk in formulier met schermstappen
  • Sorteerprioriteit formulierstap bijlage: de sorteerprioriteit indien bijlage wordt getoond bij schermstap bijlagen
  • Sorteer variant zonder formulierstappen of als invoerveld of slepen(*5). Dit is ten behoeve van de positie van de bijlage bij webformulier variant zonder formulierstappen of als invoerveld, waarbij een bijlage bij formulierstap Aanvraag kan worden toegevoegd.

(*1 t/m *3) Van de Ja/Nee velden hierboven kan slechts één de waarde 'Ja' krijgen. Indien 'Sorteer variant als invoerveld' is gevuld staat deze bijlage tussen de kenmerken, anders direct onder de kenmerken met een sorteerprioriteit.

(*5) Om een webformulier in de variant zonder formulierstappen (alleen aan te roepen vanaf een website) aan de webrichtlijnen te laten voldoen, tonen we een bijlage met WFRB_INDSLEPEN = ‘J’ alsof hier de waarde ‘N’ is ingesteld.

Blok 'Bijlage alleen tonen indien':

  • Ingevuld namens een burger? Ja/Nee
  • Ingevuld namens een bedrijf? Ja/Nee
  • Gekozen optie beslisboom: kies optie uit een beslisboom
  • Gekozen optie keuzelijst: kies een optie uit een keuzelijst welke als kenmerk is toegevoegd aan het webformulier.