Hoe pas ik de instellingen aan?
Hoe pas ik de kenmerken van een statustype aan?
Het beheerscherm van de statustype kenmerken is zoveel mogelijk gelijk aan het mutatiescherm waarbij het mutatiescherm als pop-up actievenster wordt getoond.
In het bovenste blok van dit scherm worden de volgende opties getoond:
Nummer: welke status bij het zaaktype (wordt automatisch bepaald)
Optie niet van toepassing? [ja/nee] - bij zaaktypen met meer dan 4 statussen is vanaf status 4 deze functie te gebruiken. Bij Ja heeft de behandelaar de mogelijkheid deze status over te slaan bij het behandelen van een zaak.
Laatste status: [ja/nee - wordt automatisch bepaald
Naam: naam van de statustype
Omschrijving: instructie voor de beheerder
Doorlooptijd tot deze status tbv tijdlijn: de fictieve doorlooptijd in dagen, wanneer deze status ongeveer bereikt is.
Zaak direct toewijzen aan: De naam van de behandelaar wanneer de zaak na deze statusovergang direct aan deze behandelaar moet worden toegewezen
Zaak toewijzen op basis van gekoppeld object?: - indien Ja, is het mogelijk de zaak toe te wijzen aan een behandelaars op basis van een keuze uit de keuzelijst / registratie. In het rechter menu van scherm1166 'Beheren kenmerktype bij zaaktype' zal bij een kenmerkselectie van een registratie de optie 'Voeg toewijzing obv gekoppelde [naam registratie]' worden getoond (zie uitleg bij kenmerkselectie ).
Bewaking doorlooptijd per status
Signalering oranje x dagen voor einde doorlooptijd - signalering oranje in zaakregel op X dagen voor het einde van de totale doorlooptijd bij deze status
Signalering rood x dagen voor einde doorlooptijd - signalering rood in zaakregel op X dagen voor het einde van de totale doorlooptijd bij deze status.
Blok Scherm 'Wijzigen status' bij wijzigen naar deze status
Naam knop: de afwijkende benaming van de knop/verwijzing van de statuswijziging (standaard benamingen: Accepteer zaak (st2), Neem in behandeling (st3), Handel zaak af (laatste status), Zet status X van Y)
Toelichting (voor behandelaar): wordt bij statuswijziging boven in scherm0802 Wijzig status getoond
Tonen toewijzen aan behandelaar ja/Nee: - Ja, als bij de statusovergang aan een andere behandelaar toegewezen moet kunnen worden
Tonen sorteerprio ja/Nee: Ja, als bij deze statusovergang de zaak een sorteerprioriteit moet kunnen krijgen
Tonen kenmerken naam zaak? ja/Nee: Ja, als gevulde kenmerken met sorteerprioriteit voor opbouw van de zaaknaam moeten worden getoond
Tonen toevoeging naam zaak? Jja/Nee: Ja, als aan de zaaknaam direct gegevens toegevoegd moeten worden
Tonen notitietekst (voor behandelaar)? ja/Nee: Ja geeft de behandelaar de mogelijkheid om een notitietekst bij de statusovergang te noteren
Standaard notitietekst: De standaard voor de te tonen notitietekst voor de behandelaar. Deze tekst wordt na de statusovergang in de zaak getoond bij de aandachtspunten.
vervolg zaaktypestatus instellingen
Blok: 'Wat te doen?' bij wijzigen naar deze status
Kop: Indien je de kop Wat te doen? een afwijkende naam wil geven, kun je dat hier invullen.
Instructietekst: Je kunt een instructietekst invullen voor de statusovergang. Standaard wordt de volgende tekst getoond: Vul onderstaande gegevens in en klik vervolgens op de groene knop rechtsonder . Ook wordt bij de laatste status de instructietekst van het gekozen resultaat getoond.
Tonen toewijzien aan behandelaar: ja/Nee - indien ja wordt de optie getoond de (nieuwe) behandelaar te selecteren bij de overgang naat deze status,
Knop 'Klaar': Indien je deze knop een andere naam wil geven, kun je dat hier invullen - (Opus 9) niet beschikbaar bij laatste status.
Blok: E-mailsignalering na het wijzigen naar deze status'
E-mailsignalering naar klant j/N (*=verplicht) LET OP! indien Ja, ontvangt de aanvrager van de zaak en evt. belanghebbende het e-mailbericht en indien extern zaaktype ook als zaakstatus informatie op de website.
Onderwerp e-mail - het e-mail onderwerp (afwijkend van de standaard (parameter)) hier kunnen de XML tags uit zaak-XML bij gebruikt worden.
Tekst e-mail - indien afwijkend van de standaard (parameter) de in dit invoerveld vastgelegde waarde wordt als standaard tekst bij de statusovergang getoond.
In tegenstelling tot andere tekstblokken is het bij de e-mail tekst mogelijk om 30.000 karakters in te voeren in plaats van de normale 4000.
Hier kunnen de XML tags uit zaak-XML bij gebruikt worden. Dit tekstblok is voorzien van een zogenaamde HTML-editor om de layout van het bericht aan te passen of een link (met eventueel een XML-tag) in het bericht op te nemen.
E-mail door behandelaar te wijzigen j/N * - mag de behandelaar de tekst in de e-mail aanpassen?
E-mail door behandelaar te annuleren j/N * - mag de behandelaar de status e-mail annuleren? Indien niet geannuleerd kan worden, zal er bij bij niet versturen van het bericht altijd een vergeet-me-nietje blijven, totdat de email wordt verstuurd.
Type tekst bij verwijzing * - welke verwijzing standaard staat ingesteld bij het meesturen in de e-mail
verwijzing Zaakstatuswebsite (standaard bij extern zaaktype)
verwijzing zaak intranet (standaard bij intern zaaktype)
verwijzing naar maildossier* (indien geadresseerde is adviseur)
Type tekst bij verwijzing te wijzigen? j/N * - Indien 'Ja' dan kan voor een andere verwijzing gekozen worden welke wordt meegestuurd in de e-mail
Emailadressen betrokkenen tbv afschrift - wie moet naast de aanvrager een mail bericht bij het activeren van deze status ontvangen. Voer de e-mail adressen in, gescheiden door een enter, onder elkaar.
indien de gewenste aanpassingen zijn doorgevoerd klik rechts onder op de groene knop 'Sla wijzigingen op.
Dirigentje
In het beheerscherm van dit statustype wordt rechts onder in het scherm het zwevende 'Dirigentje' getoond.
In het pop-up actievenster kan met de X uiterst rechtsboven of met de Escape toets het actievenster gesloten worden. Het venster is als volgt ingedeeld:
- Wijzig instellingen - om bovenstaande instellingen te wijzigen;
- Wijzig kenmerktypen te tonen kenmerken - al dan niet verplicht
- Wijzig documenttypen verplichte documenten - van welk type moeten documenten in het zaakdossier aanwezig zijn;
- Wijzig documenttypen te tonen documenten - documenten van één of meerdere documenttype(n) tonen in het wijzigen status scherm;
- Wijzig documenttypen bij start nieuwe zaak - documenttypen als bijlage regel tonen in virtueel webformulier (alleen bij status 1);
- Rechten - rechten geven om de betreffende status te zetten
- Voeg checklist item toe - welke vragen moeten beantwoord worden bij zetten van de status (vanaf status 2).