Naar hoofdinhoud
Wiki

Hoe identificeert een aanvrager zich?

Beheer webformulieren

De webformulieren vormen één geheel met een zaaktype en kunnen worden voorzien van de DigiD functie, een internetkassa, een Geo-locatie of een reservering(afspraak). Het totale webformulier inclusief persoongegevens, betalingsgegevens en bijlagen wordt als één document op het scherm getoond en indien gewenst met of zonder schermstappen.

Het is noodzakelijk dat een webformulier gemaakt wordt nadat het zaaktype is ingericht. Alle velden in het webformulier zijn opgebouwd met kenmerktypen die al aan het zaaktype gekoppeld zijn of als extra kenmerken kunnen worden opgevoerd.
Het webformulieren beheer vind je via de favorietenpagina 'Functioneel beheer' of het Content beheer item in het sub-menu(links). Voor het toevoegen of wijzigen van webformulieren moet je wel rechten hebben.

Klik op Toon overzicht alle vragen voor meer veelgestelde vragen.

Hoe identificeert een aanvrager zich bij het invullen van een webformulier?

Zonder identificatie verplchting vuld de aanvrager zijn/haar (organisatie) en NAW gegevens in bij bij formulierstap 'Aanvrager'. NAW-gegevens kunnen al dan niet verplicht zijn.

Hierbij wordt op basis van de postcode en het huisnummer het adres en de woonplaats vooringevuld of bij een formulier zonder formulierstappen onderaan het formulier.
nadat postcode en huisnummer zijn ingevuld wordt het adres automatisch zichtbaar.
Dit geeft een betere kwaliteit gegevens omdat deze met de juiste spelling zullen worden verwerkt.

Als is aangegeven dat een kenmerk verplcht is, wordt achter de naam van het veld zoals gebruikelijk een * getoond en moet deze verplicht worden ingevuld. 

Indien identificatie met DigiD(eIDAD) of eHerkenning op Ja of verplicht staat, kan of moet de aanvrager zich via deze aanvullende beveiligiing identificeren.

Identificatie met DigiD

Als een burger met DigiD inlogt en in het Mozard Gegevensmagazijn voorkomt, worden de volgende gegevens getoond, die door de burger niet gewijzigd kunnen worden:

* Voorletters
* Achternaam
* Geslacht
* Geboortedatum
* Burgerservicenummer BSN.

Verder worden gegevens vooringevuld die nog wel gewijzigd kunnen worden:
* Voorvoegsel
* Voornaam
* Adres
* Postcode
* Woonplaats
* Telefoonnummer (met of zonder zaakstatus signalering)
* E-mailadres (met of zonder zaakstatus signalering).

Indien een burger is ingelogd met DigiD, waarbij het BSN nummer niet in het gegevensmagazijn voorkomt, wordt op het webformulier het BSN nummer getoond wat niet gewijzigd kan worden. Bij schermstap Samenvatting zijn er geen muteerbare velden meer.

identificeren met eHerkenning

Je kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor bedrijven. Zoals burgers met DigiD kunnen inloggen bij de overheid, zo kunnen bedrijven, ondernemers en beroepsbeoefenaren dat met eHerkenning. Een belangrijk verschil is dat DigiD wordt verstrekt door de overheid en eHerkenning door commerciële bedrijven.

Met eHerkenning wordt het eenvoudiger om online zaken te doen. U kunt met 1 inlogmiddel, een eHerkenningsmiddel, veilig inloggen bij alle aangesloten organisaties. Je hoeft dan niet meer voor elke organisatie een ander inlogmiddel te gebruiken.

Overzicht vragen