Naar hoofdinhoud
Wiki

Wat zijn de verschillende niveaus van eHerkenningsmiddelen?

eHerkenning

Je kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor bedrijven. Zoals burgers met DigiD kunnen inloggen bij de overheid, zo kunnen bedrijven, ondernemers en beroepsbeoefenaren dat met eHerkenning. Een belangrijk verschil is dat DigiD wordt verstrekt door de overheid en eHerkenning door commerciële bedrijven.

Met eHerkenning wordt het eenvoudiger om online zaken te doen. U kunt met 1 inlogmiddel, een eHerkenningsmiddel, veilig inloggen bij alle aangesloten organisaties. Je hoeft dan niet meer voor elke organisatie een ander inlogmiddel te gebruiken.

Wat zijn de verschillende niveaus van eHerkenningsmiddelen?

Als je wilt inloggen op een webdienst dan heb een eHerkenningsmiddel nodig, je persoonlijke inlogmiddel. Met dit inlogmiddel kun je veilig en snel inloggen bij organisaties die zijn aangesloten op eHerkenning. Gemakkelijk, want je hoeft dus niet voor iedere organisatie een ander inlogmiddel te onthouden en gebruiken.

 

Er zijn eHerkenningsmiddelen op 5 betrouwbaarheidsniveaus: van laag tot zeer hoog. Per middel verschilt het niveau van zekerheid, de inlogmethode, de prijs en de aanvraagprocedure. Een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden en kan niet worden gedeeld of overgedragen. Dit gaat fraude tegen en een organisatie is er zo altijd zeker van dat de juiste medewerker inlogt om namens de organisatie zaken te doen.

De organisatie bepaalt met welk niveau je moet inloggen

De organisatie waar je met eHerkenning moet inloggen bepaalt het betrouwbaarheidsniveau en daarmee welk eHerkenningsmiddel je nodig hebt. Zo vraagt de gemeente Zoetermeer bijvoorbeeld betrouwbaarheidsniveau 1 om in te loggen voor hun webdiensten. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland vraagt betrouwbaarheidsniveau 2+ om in te kunnen loggen.

Het is daarom belangrijk dat je weet welk betrouwbaarheidsniveau bij de webdienst hoort waar je moet inloggen. Op basis daarvan vraagt je een eHerkenningsmiddel aan. 

Overzicht vragen