Naar hoofdinhoud
Wiki

Hoe geef ik rechten voor Registratie?

Hoe ken ik rechten toe voor een Registratie?

Rechten alle registraties
Rechten voor alle registraties worden toegekend vanuit het rechter menu van scherm1162 'Beheren registraties'

  • Rechten beheer registraties
    Hier kun je aangeven wie bevoegd zijn om alle ingerichte registraties te beheren en dus te wijzigen.
  • Rechten Toevoegen registraties
    Hier kun je aangeven wie bevoegd zijn om nieuwe registraties toe te voegen,
  • Rechten beheer objecten alle registraties
    Hier kun je aangeven wie rechten heeft om de objecten in alle registraties te beheren.
  • Rechten raadplegen objecten alle registraties, inclusief alle besloten en beperkt toegankelijke documenten
    Hier kun je aangeven wie bevoegd zijn om de objecten van alle Registraties te raadplegen, waarbij ze alle besloten en beperkt toegankelijke documenten ook kunnen inzien.
  • Rechten raadplegen objecten alle registraties, inclusief alle besloten en exclusief beperkt toegankelijke documenten. Hier kun je aangeven wie bevoegd zijn om de objecten te raadplegen waarbij besloten documenten wel worden getoond en beperkt toegankelijke documenten niet worden getoond.

      Let op: Het is dus mogelijk om onderscheid in autorisaties toe te kennen zodat iemand wel registraties zou kunnen beheren, zonder de objecten in de betreffende registratie te kunnen raadplegen. Daarnaast geldt ook dat indien iemand objecten mag beheren, deze automatisch raadpleegrechten heeft om beperkt toegankelijke documenten te raadplegen. Indien iemand beperkt toegankelijke documenten mag raadplegen, dan mag deze automatisch ook besloten documenten raadplegen.

      autorisatieobject referenties: BEHREGGROEP, BEHOBJGROEP, RPLDOCBTGROEP, RPLOBJGROEP

      Rechten per registratie
      Rechten voor een registratie worden toegekend vanuit het rechter menu van scherm1163 'Beheren registratie'

      • Rechten deze registratie beheren
        Hier kun je aangeven wie bevoegd zijn om deze registratie te wijzigen
      • Rechten objecten wijzigen in deze registratie
        Hier kun je aangeven wie bevoegd zijn om de objecten van deze registratie te wijzigen
        Zie verwijzing onderin dit scherm
      • Rechten toevoegen objecten aan deze registratie
        Hier kun je aangeven wie bevoegd zijn om objecten in deze registratie toe te voegen
      • Rechten wie mag zelf toegevoegde objecten zien
        Hier kun je aangeven wie bevoegd zijn om de zelf toegevoegde objecten van deze registratie, inclusief besloten documenten, in te zien.
      • Rechten raadplegen objectdossier met beperkt toegankelijke documenten
        Hier kun je aangeven wie bevoegd zijn om de beperkt toegankelijke documenten in het objectdossier van deze registratie te raadplegen
      • Rechten wie mag de objectregel van objecten uit deze registratie zien
        Hier kun je aangeven welke gebruikers de objectregel van objecten uit deze registratie kunnen zien zonder verder de betreffende objecten in te zien.

      autorisatieobject referenties: BEHOBJPARAM, RPLDOCBTPARAM, RPLOBJPARAM, TOEVOBJPARAM, RPLEIGENOBJPARAM, BEHREGPARAM

      Onderstaande rechten opties worden alleen getoond indien het registratiekenmerk Notabeentjes? ja/NEE de waarde Ja heeft. Deze optie wordt alleen getoond bij de registraties Burger, Bedrijf/instelling en Medewerker.

      • Wie mag notabeentjes bij objecten uit deze registratie raadplegen?
      • Wie mag notabeentjes bij objecten uit deze registratie wijzigen?

      <b>Rechten selecteren/wijzigen objectkenmerk in registratie (Y) door gebruiker in een object van een andere registratie (X)</b>

      Indien rechten om objecten in registratie(Y) te wijzigen (BEHOBJPARAM) is het mogelijk een object uit registratie (X) te selecteren, ook als men geen raadpleegrechten heeft voor registratie X met als voorwaarde dat het 'Publicatieniveau bij selecteren object' <= 35 (beperkt toegankelijk)

      Indien beheerrechten voor registratie (Y) (BEHREGPARAM) is het mogelijk een object uit registratie X te selecteren, ook als men geen raadpleegrechten heeft voor de betreffende registratie met als voorwaarde dat het 'Publicatieniveau bij selecteren object' = 40 (beheer).

      Publicatieniveau's in registraties bestuurlijk proces

      Het bestuurlijk proces kent ook publicatieniveau’s. Dit heeft niet(s) met de reguliere autorisatie-objecten te maken.Het kenmerk (voorzet) publicatieniveau heeft als input namelijk een kenmerkvultmethode.

      Waarden kenmerkvulmethode 

      • Autorisatieniveau 10 (Openbaar / Internet)
      • Autorisatieniveau 25 (Niet Openbaar / Intranet)
      • Autorisatieniveau 30 (Besloten / Vertrouwelijk)


      Toepassingsgebieden kenmerkvulmethodeHet kenmerk (voorzet) publicatieniveau wordt op de volgende plaatsen gebruikt

      • Registratie (bestuurlijke) vergadering 
      • Registratie (bestuurlijk) onderwerp


      UitgangspuntenDe publicatieniveau van de vergadering gaat altijd bóven het publicatieniveau van een onderwerp, dus:

      1. Als een vergadering besloten / vertrouwelijk is dan worden bij publicatie automatisch alle openbare / Internet én Niet Openbare / Intranet onderwerpen ook besloten / vertrouwelijk voor die vergadering
      2. Als een vergadering Niet openbaar / Intranet is dan worden bij publicatie automatisch alle openbare / Internet onderwerpen ook Niet Openbaar / Intranet. Alle besloten / vertrouwelijke onderwerpen voor die vergadering blijven besloten / vertrouwelijk
      3. Als een vergadering Openbaar / Internet is dan wordt bij publicatie het publicatieniveau van het onderwerp gevolgd. Openbare / Internet onderwerpen blijven Openbaar / Internet, Niet Openbare / Intranet onderwerpen blijven Niet Openbaar / Intranet, besloten / vertrouwelijk onderwerpen blijven besloten / vertrouwelijk


      Hierbij geldt

      • Openbare / Internet Vergaderingen worden getoond via internet en intranet**
      • Openbare / Internet Onderwerpen worden getoond in een openbare / internet agenda of besluitenlijst
      • Niet openbare / Intranet Vergaderingen worden getoond via intranet
      • Niet openbare / Intranet Onderwerpen worden alleen getoond in een Niet Openbare / Intranet agenda of besluitenlijst 
      • Besloten / Vertrouwelijke Vergaderingen worden alleen getoond aan deelnemers van de vergadering via dossier distributie
      • Besloten / Vertrouwelijke Onderwerpen worden alleen getoond in een besloten / vertrouwelijke agenda of besluitenlijst


      ** Bij het orgaan kun je instellen via het kenmerk ‘agenda op internet’ of de agenda ook al gepubliceerd wordt op het internet of alleen de besluitenlijst. Het is te doen gebruikelijk dat deze voor het orgaan ‘college’ op Nee staat.

      Overzicht vragen